DUMINICA RUSALIILOR (Fapte. Ap. 2, 1-11)
– Duminica cea Mare a Pogorârii Duhului Sfânt peste Sfinții Apostoli și Întemeierea Bisericii Creștine.
Dragi credincioși și credincioase,
Pogorârea Sfântului Duh, numită și Duminica Mare, Rusaliile sau Cincizecimea
este serbată în a 8-a duminică după Paști și aceasta reprezintă Pogorârea
Sfântului Duh peste Apostoli, în formă de limbi de foc, lucru care marchează
însăși formarea Bisericii Creștine. Pogorârea Sfântului Duh este istorisită de
Sfântul Apostol și Evanghelist Luca în cartea Faptele Apostolilor –
iar Sinaxarul Rusaliilor este foarte grăitor în acest sens: „În această zi, prăznuim
pe Însuși Preasfântul de viață Făcătorul și întru tot puternicul Duh, Unul din
Treime, Dumnezeu, Cel de o cinstire, de o ființă și de o slavă cu Tatăl și cu Fiul.
Faptul că în ziua Cincizecimii S-a pogorât Duhul Sfânt, în chip de limbi de foc,
peste Sfinții Apostoli, în foișorul unde stăteau ei, și s-a așezat peste fiecare dintr-
înșii, pentru cinstirea Sfântului Duh, dumnezeieștii Părinți ai Bisericii, care pe
toate bine le-a tocmit, cu prilejul Cincizecimii, au rânduit o sărbătoare deosebită, în această zi a Rusaliilor”.
Totodată este și sărbătoarea întemeierii Bisericii Creștine, căci în aceeași zi, în
urma cuvântării însuflețite a Sfântului Apostol Petru, s-au convertit la creștinism
ca la trei mii de suflete, care au alcătuit cea dintâi comunitate creștină din
Ierusalim (cf. Fapte 2, 41), nucleul Bisericii de mai târziu. Deci astăzi sărbătorim
și „ziua de naștere” a Bisericii Creștine, prilej potrivit să precizăm câteva lucruri
despre ea și despre profilul ei, desprinse din pericopa apostolică a zilei: „Când a
sosit ziua Cincizecimii, erau toți împreună în același loc” (vers. 1). Din aceste
cuvinte înțelegem că Biserica este comunitatea clerului și credincioșilor uniți în
numele Aceluiași Domn și al aceleiași credințe, potrivit Scripturii: „Un Domn, o
credință și un botez” (Efes. 4,5). Că se scrie: „Și din cer, fără de veste, s-a făcut
un vuiet ca de suflare ce vine repede, care a umplut toată casa unde ședeau ei”
(vers. 2). Aici se arată că Biserica este de origine divină. A fost întemeiată tainic
și încă nevăzut pe Crucea, prin Jertfa curățitoare a Mântuitorului Hristos, potrivit
cuvintelor Sf. Ignatie al Antiohiei: „Acolo unde este Euharistia, acolo e Biserica”. Pe Cruce S-a jertfit Mielul pascal și Și-a dat sângele „drept preț de răscumpărare pentru
mulți”. De la Cina cea de Taină, prin Cruce, la Înviere și Înălțare, unde trupul cel
preaslăvit și înviat al lui Iisus ni se dăruiește în Sfânta Împărtășanie de pe Masa Altarului fiecărei Biserici creștine autentice. Ca atare, deși comunitate
pământească, Biserica este totodată și cerească, organism viu divino-uman,
instituție teandrică, adică deopotrivă divină și umană, Întemeietorul și Conducătorul ei fiind Domnul nostru Iisus Hristos, Care Și-a dat viața preț de răscumpărare pentru ea (cf. I Tim. 2, 6), răscumpărând-o cu scump sângele Său (cf. Colos. 1, 14).
Din acest organism divino-uman facem parte cu toții prin adunarea (ecclesia)
tuturor celor ce credem drept și mărturisim pe baza credinței în Domnul Iisus
Hristos, în calitatea noastră de creștini botezați „în numele Tatălui și al Fiului și al
Sfântului Duh”, Duhul Sfânt fiind Acela care lucrează în noi integrarea sfințitoare
în viața Bisericii și Care, prin Sfintele Taine, Se revarsă permanent, ca o
Cincizecime continuă, un Rusalii perpetuu, peste viața și lucrarea misionară a
Bisericii în lume. Câtă vreme facem parte din Biserică, suntem călăuziți și
inspirați, coordonați și conduși de Duhul cel Sfânt al lui Dumnezeu spre împlinire
eshatologică și veșnică. Ținta noastră finală a tuturor fiind „dobândirea Împărăției lui Dumnezeu” în calitatea noastră de „fii ai Bisericii” și „fii ai lui Dumnezeu”.
Și anul acesta al mântuirii 2024 la Biserica noastră Parohială de pe Valea Roșie
din municipiul Baia Mare sunt pregătite toate de sărbătoarea Duminicii celei Mari
și așteptate, cu rânduieli și slujbe speciale, cu împodobirea și înfrumusețarea
bisericii în mod corespunzător, unde veșminte noi și acoperăminte luminate de
culoarea verde vor străjui atât biserica, cât și slujitorii ei, dar și cu multe flori,
spice de grâu și ramuri de tei ce vor împodobi cele dimprejurul comunității
noastre parohiale. Membrii Consiliului Parohial au pregătit cele necesare
împodobirii exterioare și au gătit spicele de grâu ce urmează a fi sfințite în
această zi sfântă, pe care credincioșii le vor lua la casele lor și le vor pune la
icoane, ori la odoarele sfinte din casă spre binecuvântarea lor și a casei dimprejurul lor. De asemenea, covoarele noi, veșmintele de culoare verde, acoperămintele sfinte
și cele ce împodobesc slujirea sfântă sunt oferite în dar de două familii de credincioși ai comunității noastre parohiale.
În ceea ce privește programul, acesta este unul amplu și cuprinzător: Duminică
de dimineața, cu începere de la ora 8,45 slujba Utreniei sărbătorii, în cadrul
căreia se vor sfinți spicele de grâu pregătite prin stropirea cu Apă sfințită.
Urmează Sfânta și dumnezeiasca Liturghie de Praznic, ce încununează
sărbătoarea cea mare a Rusaliilor, iar seara, cu începere de la ora 18,00 se va
săvârși slujba specială a Vecerniei celei Mari, numită a îngenuncherii, întrucât în
cuprinsul slujbei se rostesc 7 (șapte) rugăciuni speciale, în care se pomenesc cei vii și cei adormiți în Domnul, știuți ori neștiuți, pentru iertarea sufletelor lor și
binecuvântare cerească.
Marea Duminică a Cincizecimii (adică 50 de zile de la Paști) sau a Rusaliilor (de la sărbătoarea romană Rosallia = trandafir roșu) este precedată în Sâmbăta de Rusalii cu pomenirea sufletelor celor adormiți în Domnul (Moșii de vară), când se ridică Parastase de pomenire pentru sufletele lor, și sfințirea Apei Mici în vederea stropirii cu Aghiasmă Mică a spicelor de grâu,
iar a doua zi de Rusalii serbăm Preasfânta Treime, ziua pomenirii lui Dumnezeu
prin cinstea adusă în mod deosebit Preasfintei Treimi:
adică a Tatălui și Fiului și Sfântului Duh. Anul acesta cade odată cu cinstirea Sfântului Ioan Botezătorul (24 iunie), adică de Sărbătoarea Sânzienelor.
Dorim tuturor creștinilor botezați în numele Preasfintei Treimi să aibă un Praznic luminat, cu pacea și lumina Duhului Sfânt în suflet, cu mult har și binecuvântare de Sus, de la Dumnezeu și cu multe bucurii sfinte.
Harul Domnului nostru Iisus Hristos, dragostea lui Dumnezeu Tatăl și împărtășirea Sfântului Duh să fie cu noi cu toți. Amin!